Derde week van de rondreis. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu Derde week van de rondreis. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu

Derde week van de rondreis.

Blijf op de hoogte en volg Pietsje

20 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

3 januari hebben we na het "shark cage diven" nog een reis van ongeveer vier uren gemaakt om in "Robertson" aan te komen. Hier kwamen we in de avond aan, waardoor we niet veel hebben meegekregen van "Robertson" want de volgende ochtend gingen we weer verder naar "Oudtshoorn". Hier gingen we naartoe langs "route 62" wat echt super mooi was! Hele mooi omgeving met rotsen, etc. Hierom zijn we onderweg nog even uitgestapt. Dit was tussen de bergen waar het snikheet was, 40 graden! In "Oudtshoorn" aangekomen ben ik gelijk het zwembad ingegaan en zijn we daarna nog even om boodschappen geweest. 's Avonds met zijn allen uit eten geweest waar we lekker buiten konden zitten.

5 januari werden we wakker met totaal ander weer, want het regende. Hierdoor werd ik weer even herenigd met het Nederlandse weer wat ze nu hebben. We hadden een afspraak gemaakt om bij "Buffelsdrift" olifanten te gaan voeren dus daar zijn we naartoe gegaan en het werd gelukkig al droog. Het was best bijzonder om deze olifanten te voeren en we konden er ook even op zitten. Alleen gaf het een dubbel gevoel, want ze zijn gewoon zo getraind en het is niet natuurlijk. Ook gingen ze met de bal spelen voor ons, weggooien met hun slurf, tegenaan schoppen, etc. De olifanten voelden heel ruw, hard en nep aan. Heel vreemd.

Na deze ervaring gingen we naar de volgende, "Meieringspoort". Dit is een waterval die langs "route 62" ligt. We moesten een klein stukje klimmen maar toen we er waren konden we zwemmen. Super koud water, maar heel bijzonder om hierin te zwemmen. Het was heel helder water en de omgeving was erg mooi! Na deze waterval hebben we de waterval "rust en vrede" bezocht. Hierbij kon je niet zwemmen en dit was meer in een soort moerasachtige omgeving. Ook mooi! Het was al avond toen we terugkwamen dus zijn we gelijk door gegaan naar "Buffelsdrift" om daar te gaan dineren. Hier zat je naast water waar je schildpadden en een nijlpaard kon zien zwemmen! Wat een groot beest!

6 januari zijn we vertrokken uit "Oudtshoorn" om weer naar "Port Alfred" te reizen. Dan zit onze vakantie er bijna op! Maar we gaan met zijn 7en nog voor drie nachten naar ""Coffeebay". 's Avonds kwamen we aan in "Port Alfred" na een lange reis. Hierna even gegeten in "Links", koffer opgeruimd en nieuwe spullen er in gedaan. Want de volgende dag zijn we 's ochtends om 8:30 vertrokken naar "Avis" waar we de huurauto's hebben ingeleverd en nieuwen hebben meegenomen. Onderweg, hoe meer je naar het noorden rijdt, hoe minder blanken je ziet. We reden door stadjes waar je geen één blanke zag en we daarom ook werden nagewezen. Vanaf "East London" tot "Coffeebay" is het een grote township, ongelofelijk! Wel met veel ruimte tussen te hutjes/huisjes en sommigen stonden in de middel of no where.

Op de snelweg hebben we een aantal keren een kudde koeien, geiten en schapen over de weg zien lopen die we bijna onder de auto hadden en drie dode honden. Vanaf de snelweg zaten was de weg zo slecht dat je echt niet snel kon rijden. Er is zelfs een wieldop afgevlogen! Het hostel "Sugar Loaf" waar we zitten stond midden in de township.. Moest even wennen, maar het hostel was heel relaxed. Alleen wanneer je uit de deur stapte stonden er mensen te bedelen en smeken.. Dubbel gevoel weer! 's Avonds was er een kampvuur en heb ik genoten in de bar.

8 januari hadden we afgesproken om een "hike" te gaan doen met een gids voor 1,5 uren. Ik was niet top fit, maar toch mee gegaan! De omgeving was super mooi, alleen als ik van te voren had geweten dat het 6 uren duurde in plaats van 1,5 dan had ik mij misschien nog bedacht.. Bij elke berg zei de gids dat het de laatste was, maar er kwam steeds weer een nieuwe. Berg op berg af, hebben we 20 KM gelopen. 's Avonds was er live muziek waar we nog even bij gezeten hebben, maar ik lag niet laat na deze "hike"!

De volgende dag lekker rustig aangedaan. We zouden naar "hole in de wall" rijden, wat ander "gehiket" wordt, maar hier hadden we geen zin meer in. Alleen onderweg waren er zulke grote gaten dat het niet te doen was in onze "ford feco". Dus zijn we weer teruggegaan om naar het strand, waar veel vuilnis lag. We waren even het water in en toen waren er slippers gejat van een medestudent door een paar kinderen die later bij ons kwamen. Ze kon ze wel terugkrijgen maar dan moest ze geld betalen. Dit heeft ze niet gedaan maar haar slippers wel teruggepakt. Ze weten wel hoe ze het moeten hebben! 's Avonds hebben wat kaartspellen gedaan met zijn allen en nog wat drankjes gedronken.

10 januari zijn we om 9:00 vertrokken uit "Coffeebay" en was de vakantie voorbij! De reis duurde ongeveer 8 uren waarvan we een uur verkeerd gereden zijn. Verder is de reis goed verlopen en "Coffeebay" was een goede afsluiter. Weer in "Port Alfred" gekomen voelde het als een soort van thuiskomen en heb ik alles uitgepakt en gewassen.