Weer een maand voorbij. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu Weer een maand voorbij. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu

Weer een maand voorbij.

Blijf op de hoogte en volg Pietsje

12 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Het is alweer bijna een maand geleden toen ik mijn laatste waarbenjij.nu schreef, want ik heb er weinig tijd voor gehad! Er is veel veranderd in deze maand.. Hier onder vind je een begin en dan zal ik zo snel mogelijk de andere weken posten, omdat ik weer verder moet met schoolopdrachten!

Ik was gebleven bij 18 januari. Toen ben ik 's ochtends naar "Curves" geweest en 's middags naar de stad om wat boodschappen. Verder niet veel gedaan, alleen wat geskypet, etc. 's Avonds nog even "CSI" gekeken op de laptop. De volgende dag ben ik met schoolopdrachten bezig geweest en 's middags was het tijd voor cocktails in "Barmuda". Hier heb je van 16:00 - 18:00 "happy hour", 2 cocktails voor de prijs van 1. Dus het is daar dan ook altijd druk met studenten, erg gezellig!

20 januari begon de stageweek weer, maar 's ochtends was het eerst tijd om naar een speelgoedworkshop te gaan van afvalmaterialen. Dit was in "Grahamstown" en hadden we zelf geregeld. Je verbaasd je erover wat je allemaal kunt maken van afvalmateriaal, erg leuk en creatief! Zelf heb ik mikado gemaakt met tijdschriften papier en tape.

Omdat officieel het "after school care" project weer zou beginnen, vertrokken we om 13:30 richting "Bathurst", alleen toen we daar aankwamen was er niemand.. We hebben de manager geroepen die in het huis daarnaast woont. Ze vroeg of we kinderen verwachten en zei dat ze geen eten voor de kinderen had, dus het project niet wou openen (niet te vergeten dat ze hier elke maand wel geld voor krijgt). "Stenden" wou wel eten sponsoren maar omdat we die workshop vanochtend hadden, hadden we geen tijd om naar de winkel te gaan voor boodschappen. We zijn wel gebleven en op een gegeven moment toen een paar kinderen ons zagen, kwamen ze naar ons toe. Ze waren ongeveer 2 jaar oud en we konden we niet veel doen omdat de containers ook niet open waren. Ook mogen we eigenlijk niet alleen in de township zijn als er geen vrijwilligers of dergelijke bij zijn, dus hebben we het transport maar gebeld om ons op te halen.

21 januari hadden we mentormeeting bij de lerares thuis, omdat het de laatste keer was voor de februari-instroom studenten. Erg leuk om eens bij haar thuis te kijken. Het was een super groot huis met zwembad en we gingen met zijn allen braaien. We hadden een poster gemaakt met wat we tot nu toe hadden geleerd, hierdoor werd ik mij wel bewust van de dingen die ik hier heb meegemaakt en wat me bijgebleven is en altijd zal bijblijven. 's Avonds hadden we nog afscheidsdiner voor andere studenten die hun minor hier hadden gedaan voor 3 maanden, ze zijn tegelijk met ons gekomen en vertrekken nu alweer! Ben blij dat ik hier 5 maanden zit, want 3 is echt te kort om iets te kunnen doen. Dan ben je net gewend eigenlijk en ga je weer naar Nederland.

De volgende dag was het weer tijd voor stage en zijn we 's ochtends vertrokken naar de "primary school". De directeur had ons niet verwacht vertelde hij, terwijl we voor de vakantie hadden afgesproken vandaag weer te beginnen.. Hij stuurde ons door naar de "teaching support agent" waarmee we hebben afgesproken aankomende vrijdag te beginnen van 9 tot 11. Erg jammer dat het vandaag niet doorging want ik zou graag weer willen beginnen na zo'n lange vakantie!

's Middags boodschappen gedaan voor de "after school care". Hierna sprak een medestudent op facebook met een vrijwilliger of ze vanmiddag ook kwam bij het project, zei vertelde dat de manager tegen haar gezegd heeft dat het in februari pas weer opengaat dus dat ze niet kwam.. Wat bleek achteraf.. De manager heeft geen geld en moet de vrijwilligers wel elke maand 250 R. per persoon betalen, wat ze van de overheid krijgt. Dus waar het geld is gebleven blijft een raadsel, maar daarom kan het dus niet open! Eten is niet de enigste reden.. Daarom hebben we besloten vandaag niet te gaan omdat we dan weer alleen in de township staan. Mijn onderzoek wat ik moet doen kan ik hierdoor niet doen op het moment en de kinderen die lopen maar wat op straat na schooltijd.. 's Avonds gezellig wezen stappen!

23 januari ben ik met mijn eerste evaluatieverslag bezig geweest die je in het midden van je stage maakt.. We zijn dus al op de helft! Wat gaat de tijd toch snel en ik heb gevoel dat ik wordt geleefd en alles aan mij voorbij vliegt. Verder heb ik vandaag in de tuin gelegen en 's avonds boodschappen gedaan. Dus een lekker rustig dagje!

24 januari heb ik 's ochtends les gegeven op de "primary school". Het duurt altijd even vor er een lokaal is geregeld en er kinderen zijjn, maar uiteindelijk konden we beginnen! Eerst hebben we een voorstelrondje gedaan en vervolgens lieten we de kinderen een vlinder maken met hun eigen handen. Waarin ze in elke vinger iets over zichzelf moesten schrijven. In de duim kwam te staan waar ze goed in zijn, in de wijsvinger wat ze haten, in de middelvinger wat ze leuk vinden, in de ringvinger wat hun lievelingskleur is en in de pink wat ze later willen worden. Hierdoor denken ze na over hun toekomst en dat ze er mogen zijn! Ze vonden het erg leuk om te doen en het zijn leuke vlinders geworden.

Vervolgens hebben we het alfabet op het bord gezet en moesten ze 1 voor 1 een woord bedenken bij de letter. Het viel heel erg op dat de jongens veel beter Engels kunnen dan de meisjes, dit komt doordat de meisjes in deze cultuur, in tegenstelling tot de jongens, weinig aandacht krijgen qua kennis maar voor het huishouden zijn. We hebben twee groepen gehad van Grade 5, dit waren ongeveer 15 kinderen per keer en was prima te doen. Wel is het moeilijk om de meisjes Engels te leren omdat de jongens het voor gaan zeggen en ze de letters van het alfabet amper kunnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pietsje

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 8243

Voorgaande reizen:

08 November 2013 - 13 April 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: