Verandering van stage. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu Verandering van stage. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu

Verandering van stage.

Blijf op de hoogte en volg Pietsje

25 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

25 & 26 januari was het weer tijd om te mogen genieten van het mooie Zuid-Afrika! We zijn met een groepje naar "Schotia game reserve" gegaan waar we drie game drives hadden. 's middags, 's avonds en de volgende ochtend vroeg. Het was erg bijzonder en vooral 's nachts was het spannend toen we met een zaklamp door de wildernis reden en er geen idee van hadden wat er om ons heen allemaal was. We hebben van alles gezien; neushoorns, krokodillen, luipaarden, zebra's, buffels, leeuwen, verschillende soorten "herten", olifanten, etc. Super mooie beesten! De neushoorns hadden trouwens geen hoorns meer want die waren er afgestolen met een helicopter die ze verkopen voor 10.000.000 rand. (1 euro is ong. 15 rand).

27 januari zou de "after school care" weer open zijn zodat we weer konden gaan stage lopen. Maar toen we aankwamen in "Bathurst" was er niemand.. Volgens de manager wist ze er niets van af, etc. De communicatie gaat weer vlot. Ook wou ze het niet openen i.v.m. dat ze geen eten voor de kinderen heeft, maar dit wil "Stenden" wel sponsoren dus kon het morgen wel open.

De volgende dag ben ik 's ochtends op "homevisit" gegaan waarbij ik samen met een "caregiver" langs de huizen in "Bathurst" ben gegaan. We bezochten een man van ongeveer 40 jaar die HIV heeft en hebben verteld dat er een meeting is voor hen. Nadat we twee huizen hadden gedaan kreeg de caregiver telefoon van de manager dat we naar de "primary school" moesten gaan om te vertellen dat de "after school care" vanmiddag weer open is zodat de kinderen dit weten. Dit zou ze zelf doen had ze ons gezegd, maar heeft ze dus waarschijnlijk niet gedaan. Bij de "primary school" aangekomen zijn we elke klas bij langs gegaan, om onszelf voor te stellen, te vertellen wat de after school care precies inhoudt en te zeggen dat het vanmiddag vanaf twee uur weer open is. Hierna heb ik nog even bij de projectmeeting gezeten van de februari instroom omdat daar ook studenten zijn die problemen hebben met hen project, wat niet vlot wil verlopen.

's Middags was het dan tijd voor de "after school care"! Er waren vandaag 50 kinderen, omdat we alle klassen bijlangs zijn gegaan. Gelukkig kwamen we vanochtend een vrijwilligers tegen op school want anders hadden we er zonder vrijwilliger gestaan en weinig tot niets kunnen doen omdat wij geen "Xhosa" spreken, als er dan iets gebeurd kunnen we niet met de kinderen communiceren. Alleen waren we vergeten eten te halen.. Waar de manager niet van gedient was, want ik kreeg om 16:00 toen we net weg waren een appje, dat ze het alleen open heeft gedaan omdat wij zeiden eten bij ons te hebben..

29 januari gingen we naar de "primary school" om les te gaan geven. Twee studenten van de februari instroom namen afscheid van de kinderen vandaag en we hadden een afspraak met de directeur om de mogelijkheden te bespreken wanneer we de samenwerking met de "after school care" gingen stopzetten. De directeur had het te druk dus deze afspraak hebben we verzet. We zijn weer met het alfabet bezig geweest met de kinderen zoals afgesproken en een lerares heeft de Engelse woorden vertaald in het "Xhosa", zodat de kinderen Engels leren.

's Middags zijn we wel weer vertrokken naar de "after school care" nadat ik water had geregeld, ranja, brood en pindakaas. Ook had ik life skills voorbereidt zodat we goed bezig konden gaan met de kinderen. Ik was wel klaar met de teleurstellingen en afwijzingen, wil nu graag iets doen met de kinderen waar ik voldoening uit haal! Dus ik had een A3 papier meegenomen waar ik samen met een groep kinderen gezonde en ongezonde voeding heb opgeschreven, zo hebben ze hierover nagedacht en weten ze wat ze beter wel en beter niet kunnen eten. Voor de andere groep had ik kleurplaten van skeletten gekopieerd zodat ze die konden inkleuren en de ledematen konden benoemen om kennis te krijgen van het eigen lichaam. Na de life-skills vroeg een meisje of ik haar wou helpen met spelling, dus heb ik woorden bedacht die zij ging opschrijven. Helaas konden we geen buitenactiviteiten doen want het regende en onweerde weer erg hard. Best wel eng zo in de township, want als het hier onweerd dat is het niet een beetje!

Toen ik op de namiddag bij "curves" vandaan kwam liepen er voor me apen op de weg die ruzie aan het maken waren. Ik ben maar rustig doorgelopen..

30 januari had ik een dagje wat in het teken stond van lessen. Ik had supervisie en projectmeeting wat we een keer in de twee weken hebben op donderdagmiddag. Toen wij les hadden waren de februari instroom studenten wel naar de "after school care" gegaan om afscheid te nemen van de kinderen daar. Alleen de manager had hen uitgescholden en niet proffesioneel gereageerd.. Hierdoor is de samenwerking tussen stenden en dit project nu stopgezet. Hier ben ik aan de ene kant blij om, omdat er steeds wel weer een teleurstelling was, maar aan de andere kant heb ik helemaal geen afscheid kunnen nemen van deze kinderen en heb ik toch wel een bepaalde band met ze opgebouwd.. Ook weet je niet wat er van het terecht komt nu en zullen ze waarschijnlijk wat op straat omlopen. Hopelijk kunnen we ons nu meer op de "primary school" gaan richten en hier meer uren krijgen.

31 januari was er een meeting met de directeur, coordinator, learning support agent en nog drie leraren om te bespreken hoe we het nu verder gaan doen.. Helaas kunnen we niet meer uren krijgen en wil de directeur dat we ons vooral gaan richten op het aanleren van Engels. Alleen zijn wij geen studenten die leraar willen worden maar social workers, dus hierdoor kunnen we elkaar niet goed mee helpen. Er komen PABO studenten die dit wel kunnen, dus deze worden dan waarschijnlijk daar geplaatst. 's Middags had ik mijn tussenevaluatie gesprek op school wat erg goed ging en ik over mijn ontwikkeling heb gesproken.

1 februari hadden we een auto gehuurd om naar "East London" te gaan voor een dagje shoppen! Het was super druk in de stad want het is de eerste van de maand dat iedereen geld krijgt van de overheid. Waar dit precies voor is weet ik niet, maar het was een chaos bij de banken en de winkels. In de grote shoppingmall waar wij naar toe gingen was het minder druk omdat hier de wat "duurdere" winkels waren. Het was super groot met twee verdiepingen. Niet voor de stellen hoe luxe en groot als je het ene moment in de township bent en het andere moment in zo'n omgeving. Toen we op de namiddag weer richting "Port Alfred" reden reden we het donker in waar het onweerde en de stroom er overal af was. Dit gebeurt ook elke keer als het onweerd. Omdat de februari instroom bijna naar Nederlands vertrekt wouden ze uit eten in "Links", maar daar was de stroom er ook af. Hier hebben we even gewacht en hadden het geluk dat de stroom het na een tijdje weer deed! Hierna nog op stap geweest naar "Snorts" om het af te sluiten.

De volgende dag hebben we afscheid genomen van twee studenten die terug naar Nederland gingen. Vreemd gevoel dat zij daar nu naar toe gaan.. Voor de rest van de dag wat gezond en gechilld. Er lag ook een dode slang in de tuin bij school! Deze hadden ze met een scherp voorwerp geslagen waardoor die nu dood was. Eerste keer dat ik hier een slang heb gezien, maar ze zijn er dus wel!

Het weekend was weer voorbij op 3 februari en omdat het project "after school care" is afgesloten heb ik zelf actie ondernomen om zo snel mogelijk ergens anders te gaan beginnen, en heb ik ik een afgestuurde SPH student geappt die nu in "Port Alfred" woont er werkt bij een weeshuis in "Alexandria". Ik heb haar gevraagd of ik mee mocht om te gaan kijken en dit vond ze geen probleem. Onderweg hebben we het er nog over gehad en besproken wat elkaars verwachtingen zijn en wat haar en mij betreft kon dit wel doorgaan! Ik heb me voorgesteld aan de kinderen, wat rondgekeken en met ze gespeeld.

In totaal zijn er 100 kinderen en er lopen een stuk of 5 honden om en een varken.. Maar wel een hele uitdaging! De meeste kinderen hebben het foetaal alcohol syndroom omdat de moeder heeft gedronken tijdens de zwangerschap en zij kunnen zich dus amper tot niet concentreren. Ook zijn er 15 nanny's waarvan er een aantal ook wonen in het weeshuis. Zij hebben gratis onderdak en eten en daarvoor moeten ze de boel wat schoonhouden en eten maken voor de kinderen. Er zijne en aantal kinderen die echt wees zijn, maar de meesten hebben nog wel een ouder, alleen wil of kan die niet voor hen zorgen.

  • 25 Februari 2014 - 16:35

    Willy:

    mooi ferslag wyfke. no binne we wer een bietsje op de hichte. jammer dot ut net ollegjer op elkwander oastemd is. mar wol fijn om te leasen dost ut nog wol nei dien sin hast en dost een prachtige natuur om die hinne hast. geniet dur mar fon en protte fotos meitsje. ik bin wol een bietsje jaloers wont doe sjochst ollegjer mooie bisten ien ut echt en ik ollinnig mar op t.v. no leave folle plesier xxxxxxxx dikke knuffel en ik how fon die.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pietsje

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 8245

Voorgaande reizen:

08 November 2013 - 13 April 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: