Traning Youth Camp - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu Traning Youth Camp - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu

Traning Youth Camp

Blijf op de hoogte en volg Pietsje

13 November 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Gisterochtend hebben we eerst lessen gehad over de cultuur en veiligheid. Daarna zijn we begonnen met de training voor Youth Camp. De Youth camp is van donderdag t/m zondag. Het is een kamp voor jong volwassenen van 17 t/m 30 jaar oud. Zij wonen in de Township, gaan niet meer naar school en zijn werkloos. Deze training vindt plaats bij Green Fountain en Kiddie's Beach. Green Fountain is een soort van kampeerboerderij waar tenten worden opgezet en huisjes staan. Het ziet er erg mooi uit!

Op Green Fountain hebben we uitleg gehad over hoe je om kunt gaan met deze jong volwassenen en daarna zijn we naar Kiddie's Beach gegaan voor de watersportactiviteiten die zij op kamp ook moeten gaan doen. Het was erg leuk om te doen, omdat de lokale bevolking die via de overheid bij het kamp helpen ook aanwezig waren. Ik heb met iemand in een dubbele kano gezeten, ben geblinddoekt over hindernissen gegaan op haar aanwijzingen, etc.

Vandaag moesten we vroeg op en zaten we om 7:30 aan het ontbijt op school om 7:45 met de bus naar Green Fountain te rijden voor een hele dag training. Het was, zoals we nu al vaak meegemaakt hebben, op Afrikaanse tijd en zijn we iets na achten vertrokken. We zijn het parcours langsgegaan die de jong volwassenen moeten afleggen met een balk en hebben uitleg gekregen hoe we ze moeten motiveren en stimuleren tijdens deze activiteit. Ik heb gekozen om hier als activiteitenbegeleidster aan de slag te gaan dit weekend.

Daarna zijn we naar Three Sisters gereden om te paardrijden en uitleg te krijgen. Dit moeten ze tijdens kamp namelijk ook doen en zo konden we het zelf ervaren hoe het voor de jong volwassenen zal zijn. De paarden stonden alleen achter een balk en er was geen stroomdraad aanwezig zoals in Nederland meestal wel het geval is. Als de paarden weg wouden lopen dan hadden ze dit zo kunnen doen. Het was een hele mooie omgeving met veel heuvels.

Weer op Green Fountain aangekomen hebben we per groepje een presentatie gegeven. Wij moesten iets over Social Cohesion vertellen samen met lokale mensen. Je merkt hier dat deze mensen veel rustiger zijn en minder actief. Wel praten de vrouwen heel veel! Ze zijn allemaal sociaal en hebben veel respect. Dit verwachten ze ook terug en daar moet je goed rekening mee houden. Net zoals in de presentatie; homo's en lesbiennes worden bijvoorbeeld in Zuid-Afrika niet geaccepteerd en is hier een groot probleem. Maar je kunt dit niet zo uitspreken tegen hen omdat ze zich dan zeer gekwetst voelen. Je moet rekening houden met de manier waarop je iets zegt en overbrengt.

• 13 November 2013 - 20:56

Willy:

hast wer een heel mooi stikje skreun leave. xxxxxxxxxx hfd. en geniete jer.