De derde week. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu De derde week. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu

De derde week.

Blijf op de hoogte en volg Pietsje

01 December 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Het heeft even geduurd want ik was mijn wachtwoord vergeten. Maar hier ben ik weer!

Zondag 24 november gingen we naar school om te brunchen. Toen we langs school liepen zagen we bij een kamer in het "Hobbiton House" dat de ijzeren spijlen waren omgebogen. Toen we terug liepen stond er politie bij en het bleek dus dat er was ingebroken. Op klaarlichte dag, langs de kant van de weg.. Hier moet je overdag dus ook alert op zijn!

's Middags hadden we de cruise over de "kowie river". De bus kwam niet opdagen dus gingen we lopend die kant op. Toen we op de cruise zaten zag je aan de ene kant van de rivier de township en aan de andere kant rijke huizen met speedboten voor de deur. Je kon nu ook zien hoe groot de township is. Echt heel groot.. Dit was indrukwekkend en vreemd om te zien. Ik had een dubbel gevoel toen ik op de cruise zat. Wij zaten daar met muziek aan en drinken in de hand, terwijl de mensen in de township langs de weg liepen en naar ons zwaaiden.. Zij hebben waarschijnlijk nog nooit een cruise gedaan. Na de cruise zijn we naar de KFC geweest en 's avonds nog even geskyped.

Maandag 25 november was ik 's ochtends vrij en ben ik met schoolopdrachten bezig geweest. 's Middags om 13:30 vertrokken naar stage om bij het afterschool project te helpen. Het was heel erg warm en je kon niet in de containers zijn, dus zijn we buiten gebleven. Een vrijwilligster heeft de kinderen voorgelezen in het Xhosa en daarna hebben de kinderen getekend/geschreven. Wij konden vandaag weinig doen.. Ook waren de kinderen niet echt actief. 16:00 was ons transport er weer en 's Avonds weer wat hostels geboekt voor de rondreis, waar ik nu wel erg veel zin in heb!

Dinsdag 26 november hadden we 's ochtends mentormeeting met alle SPH studenten om stage te bespreken, etc. 's Middags weer naar het afterschool project geweest. Het was vandaag minder warm dan gister, dus konden we meer met de kinderen doen en konden we in de containers les geven. Ik heb eerst met een paar kinderen gedanst en gezongen tot 14:30, wanneer alle vrijwilligers komen en het project officieel begint. Toen heeft een andere studente voorgelezen in het Engels en een vrijwilligster vertaalde het in het Xhosa voor de kinderen.

Na het voorlezen zijn we naar het veld gegaan om trefbal te spelen. De kinderen begrepen het spel volgens mij niet allemaal, tenminste de jongste kinderen, maar iedereen beleefde er plezier aan dus dat was leuk om te zien! Toen ons transport er was hebben we zakjes chips uitgedeeld. De kinderen waren helemaal hyper en verstopten hun gekregen zakje in de hoop nog één te krijgen. Leuk om te zien hoe blij ze zijn met een zakje chips!

Na het project zijn we de stad in geweest om versiering, champagne en taart voor Hinke, die gister tante is geworden. We hadden een surprise party georganiseerd voor na het diner. Ze vond het een hele verassing. Erg gezellig! Daarna nog even film gekeken op de laptop met Jildau.

Woensdag 27 november begon de dag met regen. Het was de rest van de dag wel droog maar we hebben de zon niet gezien. 's Ochtends zijn we met andere studenten naar "C'est la Vi" geweest om te gaan koffiedrinken. Dit is een soort high tea restaurant waar je ook kunt ontbijten en waar WiFi is, dus je ook met schoolopdrachten bezig kunt.

Na de lunch weer naar stage gegaan om 13:30. Er waren vandaag maar 6 kinderen. Dit komt denk ik door het weer, want in de hele tonwship waren weinig mensen te bekennen. Na de prayer, die ze altijd om 14:30 doen, hebben de kinderen rekensommen gemaakt in de ene container. Hierna kwamen ze bij de container waar ik vandaag hielp om computerles te krijgen. Ze moesten zinnen overtypen die we aan de wand hadden gehangen. Hierbij heb ik hen uitleg gegeven hoe ze een hoofdletter moesten maken, uitroeptekens, etc. Na de lessen nog even basketbal gespeeld met een paar kinderen voor ons transport er was.

Na het avondeten was er een optreden in de kantine van kinderen uit de townships om hun talenten te laten zien. Het was erg leuk om te zien hoe goed ze kunnen zingen en dansen. Ook zijn ze erg creatief. Zo waren er een paar jongens met een overal aan en regenlaarzen. Door te stampen en op de laarzen te slaan maakten ze muziek.

Donderdag 28 november zou ik 's ochtends op housevisit gaan, maar de andere studenten gingen niet. Dus heb ik besloten om niet alleen te gaan. Voor de tweede keer en dan alleen in de township te lopen met één caregiver leek me niet verstandig. Dus ben ik met school bezig geweest bij "C'est la Vi" met een paar andere studenten.

Na de lunch weer naar het after school project geweest om een andere stagiaire haar verjaardag te vieren. We hebben veel leuke spelletjes gedaan en de kinderen vonden het erg leuk! O.a. touwtrekken, kat en muis spel en de ballonnenpolonaise. Alle vrijwilligers deden mee, wat best wel bijzonder was, omdat ze meestal niet veel actie ondernemen.

Vandaag hadden we ons transport veranderd en werden we om 17:30 opgehaald. Om 17:00 krijgen de kinderen blijkbaar te eten bij het project. Vandaag was het zelfgemaakt brood, waar wij ook een stuk van kregen. Het was best wel lekker, maar ik had net een appel gehad en vond een paar stukjes wel genoeg (ook wel een beetje bang om ziek te worden), dus gaf ik de kinderen nog een stukje. Dit werd niet gewaardeerd door de vrijwilligers en ze werden best wel kwaad. Het was een geschenk dat ze voor mij hadden gemaakt en dan mag je dat niet uitdelen vertelden ze.

's Avonds nog even gezellig film gekeken met Jildau en Maaike op de kamer.

Vrijdag 29 november had ik een vrije dag. 's Ochtends de stad in geweest om een auto te huren voor morgen en de vakantie. Morgen willen we als het mooi weer is naar Addo Elephant National Park en anders naar East London. Hierna nog even wat boodschappen gedaan en naar Kiddie's Beach geweest. Hier kwam een vrouw naar ons toe die vertelde dat ze veel van kinderen houdt en graag op onze kinderen wou passen. Ze zou haar nummer al aan ons geven. Daarom was ze ook erg verbaasd toen we vertelden dat we geen kinderen hebben.

's Avonds om 18:00 met de transport naar het zwembad gegaan om baantjes te trekken tot 19:00. Het was fijn om even te zwemmen.
Na het zwemmen naar Guido's gegaan om te dineren met meerdere studenten. Een student die humantarian management doet was vandaag jarig. We hadden live muziek bij het diner en daarna hebben we nog even een drankje in Slots gedaan, dat naast Guido's zit.

Gisteren was het droog weer dus hebben we besloten om naar Addo Elephant National Park te gaan! Het was echt heel bijzonder en indrukwekkend. Om 11:45 waren we aangekomen in het park. Je kon ook met je eigen auto door het park rijden, maar wij hebben besloten om met een gids te gaan in een Jeep. Zo zie je denk ik meer en de gids kan je ook dingen vertellen over de dieren. We hebben zebra's, buffels, olifanten, elanden, antilopen en pumba's gezien.

De terugreis heb ik een stuk in de auto gereden. Het links rijden moest eerst even wennen, maar wende al gauw. Je hebt hier veel lange wegens met weinig afslagen, dus het reed best makkelijk. Onderweg nog een olifant langs de snelweg gespot. We zijn snel met zijn allen uit de auto gehipt om op de foto midden op de snelweg. Onderweg kwamen we heel veel lifters tegen. Sommigen stonden gewoon op de weg.. Er lag ook een man bewusteloos aan de kant, of hij het er nou om deed of het was echt zo, dat weten we niet maar we kunnen hier niet voor stoppen.

We zijn nog even bij Cannon Rocks langsgereden, wat een strand bleek te zijn. Even uitgewaaid en van het uitzicht genoten om vervolgens naar Port Alfred te gaan. Hier kwamen we 18:30 aan om de auto terug te brengen en nog even een filmpje gekeken na deze indrukwekkende en mooie dag!

  • 01 December 2013 - 14:59

    Jikke:

    Hoi Pietsje,
    Mooi om te lezen waar jullie zoal mee bezig zijn. En ik moet zeggen dat het heel veel is .
    Jullie hebben het druk maar wel veel variatie in de dagen. gr. Jikke

  • 01 December 2013 - 21:34

    Willy:

    no ik foen dit wer prachtig om te leasen. bin suver een bietsje jaloers, de mooie natuur der en don ol die wielde bisten soks fien ik skiterend. meitsje mar een hele protte fotos. no leave ik wachtsje wer tot ut folgende ferslag en veel plesier der en geniete jer. xxxxxxxx dikke knuffel en ik how fon die.

  • 08 December 2013 - 09:58

    Pietsje:

    Hoi Jikke,

    We hebben veel variatie, wat het maakt dat de tijd heel snel gaat en we van alles zien en meemaken!

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pietsje

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 8264

Voorgaande reizen:

08 November 2013 - 13 April 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: