Kennismaken met het project. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu Kennismaken met het project. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu

Kennismaken met het project.

Blijf op de hoogte en volg Pietsje

23 November 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Afgelopen woensdag zouden we met de bus naar de Primary school gaan om kennis te maken, maar er waren examens aan de gang waardoor we hier niets konden doen hoorden we de ochtend voor vertrek van andere studenten.. 's Middags om 13:30 konden we wel naar het "after school" project. De bus heeft ons gebracht en we kwamen er om ongeveer 14:00 aan. Toen moesten we even wachten tot 14:30 wanneer alle vrijwilligers er waren. De vrijwilligers zitten rond dezelfde leeftijd als ons.

De kinderen zijn in verschillende "grates" verdeeld. De ene groep kreeg lifeskill les en de andere computerles. Ik heb rondgelopen om te kijken hoe het gaat, een praatje gemaakt met de anderen en met de kinderen gespeeld. In de containers is het benauwd en ruikt het muf.

Op een veld midden in de township hebben we na de lessen buitenactiviteiten gedaan wat de kinderen erg leuk vonden. Het was best wel bizar om te zien hoe de kinderen ruzie maakten om naast "de blanken" te mogen staan en ons hand vast te houden. Om 16:30 was ons vervoer er alweer en hebben we afscheid genomen.

Afgelopen donderdagochtend zouden we 8:30 richting "Bathurst" gaan, maar de bus was om 8:15 al zonder ons vertrokken. Na wat navraag en geregel zijn we toch om 9:00 vertrokken om op "house visit" te gaan. We moesten bij het kantoor zijn in de township, waar ik een "caregiver" kreeg toegewezen om de zieke ouderen te gaan bezoeken. Later ging ik met een andere "caregiver" mee om kinderen met HIV, aids, etc. te bezoeken en pap te brengen zodat ze hun medicijnen kunnen innemen. Omdat de meeste kinderen naar school waren gaven we dit aan hun ouders.

Het was heel vreemd om te zien hoeveel verschil er in de huizen zit. De één heeft een tv en stereo en de ander heeft alleen een oud bed en twee kapotte stoelen. Wel was het overal erg vies en muf, maar ik denk dat deze mensen nu niet anders gewend zijn en het hen manier van leven is. Hierdoor kan ik er denk ik beter mee omgaan.

Ik sprak met de "caregiver" over familie en ze vond het heel vreemd dat ik geen vriend heb en geen kinderen. Dit is hier heel normaal op mijn leeftijd. En als een jongen/man je vraagt of je wilt trouwen mag je geen nee zeggen.

's Middags hebben we supervisie en projectmeeting gehad. Waarin duidelijk is geworden dat we veel verslagen moeten maken en vooral veel zelf initiatief moeten tonen in de projecten.. Ook moet je niet denken dat je in een project veel kunt veranderen en de mensen hier kunnen niet over kritiek, terwijl dit in Nederland juist normaal is om feedback te geven is dat hier juist niet zo. Dus ik ga nu de eerste weken kennis maken, zien hoe ze in binnen het project werken en activiteiten met de kinderen doen.

Volgende week zal ik kennismaken met de primary school.

Gisteren had ik een vrije dag. Eerst moest er een verslag worden ingeleverd en daarna ben ik met andere studenten naar Kelly''s beach geweest. Maar omdat we hier gezandstraald werden was het niet voor lange duur. Hierna wou ik gaan douchen.. Er kwam koud water uit de kraan dus was dit niet echt een succes. Nog even in de tuin gezeten en 's avonds uit eten geweest bij "Links".

Vanochtend weer in de tuin gezeten. Vanmiddag bij "Kiddies beach" gelegen en even om boodschappen geweest. Ik begin al aardig bruin te worden! Nu even op school om te internetten en morgen zullen we een cruise gaan doen op de "Kowie river".

  • 23 November 2013 - 16:45

    Melissa:

    Hoi Piet! Wat leuk om je verslagen te lezen! Het lijkt wel een vakantie. Ben blij voor je dat je het zo naar je zin hebt :) xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pietsje

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 8269

Voorgaande reizen:

08 November 2013 - 13 April 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: