De vijfde week. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu De vijfde week. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu

De vijfde week.

Blijf op de hoogte en volg Pietsje

11 December 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Afgelopen zaterdag hoefden we toch niet te verhuizen. Het was een fout in de mail! Na veel gevraag en geregel afgelopen dagen krijgen we zo meteen de sleutel voor het "Grand Hotel", waar ook "locals" verbleven die nu weg zijn voor vakantie. Ik ben benieuwd hoe het komt met inpakken. Ik zal wel op de koffer moeten zitten! Na de vakantieperiode mogen we weer terug naar de "Corner House" waar we erg blij mee zijn, omdat het een van de mooiste accommodaties is die Stenden huurt (vind ik).

Zaterdag heb ik niet veel gedaan. Even naar de stad geweest om kaartjes te posten en daarna naar het strand geweest. Maar omdat we er om 15:30 aankwamen was de zon al voor het grootste deel verdwenen en was het best fris! 's Avonds "Dear John" gekeken en niet op stap geweest. Dit hadden we gisteren gedaan! =)

Afgelopen zondag hadden we een bootcruise voor alle vrijwilligers van "Youth Camp" met een braai. Het was erg ontspannend met een paar cocktails erbij! Dit is hier heel goedkoop. Voor ongeveer 3 euro heb je al een cocktail. Bij de braai aangekomen stond er een giraffe naast het hek. Zijn naar was "Gambit" en hij was een huisdier van de mensen daar. Super vet! Soms keek hij even over het hek en kon ik hem gewoon aanraken. Met zijn allen even gegeten en toen was het tijd om weer terug te varen. Helaas was het weer niet zonnig, maar je kon je er wel tegen kleden. 's Avonds weer pizza besteld. Omdat de lokale mensen zijn vertrokken zijn hier nog weinig mensen op de campus en is het eten niet meer zoals het was. Het brood was beschimmeld dus hebben we maar voor pizza gekozen!

Maandag heeft het de hele dag geregend en was het mistig. Hier moest ik wel weer even aan wennen. Ook qua kleren want de meeste kleding die ik mee heb is niet voor zulke dagen bestemd! Ik kwam een paar jongetjes tegen toen ik naar school liep. De jongste moest mij smeken om geld van de oudste. Ik heb ze begroet en ben doorgelopen, want je helpt ze niet met geld geven. Hier gaan ze dan toch waarschijnlijk drugs of drank van kopen..

Op school een college gehad over het onderzoek dat we moeten doen en een meeting over het "Holiday camp" in Bathurst. Ik zal hier assistent zijn bij de praktische onderdelen. Zoals problemen oplossen, sponsors regelen, posters maken, etc.

Na school was het weer tijd om fanatiek te doen en zijn we naar "curves" geweest. 's Avonds nog even intervisie gedaan.

Gisteren zijn we naar "Grahamstown" geweest met de mentormeeting. Dit is een grote stad met mooie gebouwen. Bijna niet te vergelijken met "Port Alfred". We zijn eerst naar de docente haar kantoor gegaan om te bespreken welke instellingen we gingen bezoeken. Eerst zijn we bij "Gardra" geweest; een instelling die staat voor werkloosheid, gelijkheid en armoede.

In dezelfde instelling zat ook een organisatie voor gehandicapte kinderen, steungroep voor de moeders en een speelgoedbibliotheek met zelfgemaakt speelgoed van afvalmateriaal. Waarschijnlijk gaan we hier na de vakantie ook een workshop van doen! =)

Na deze instelling zijn we naar "Child welfare" gegaan. Wanneer zij een melding krijgen, gaan ze bij huizen langs om te kijken hoe het met de kinderen gaat. Deze kinderen zijn verkracht, mishandeld, etc. Wanneer het nodig is worden ze overgeplaatst naar weeshuizen. Het zijn niet alleen donkere mensen die dit overkomt en bij deze instelling terecht komen; 90% is donker en 10% gekleurd, dus blank en/of Indisch, etc.

Als laatste instelling bezochten we "Famsa". Een organisatie voor relaties. Het kan gaan om familierelaties, scheiden, homo- en/of lesbiehuwelijk, etc. Ze praten met ze en geven adviezen. Ook doen ze presentaties op scholen en dergelijke over HIV, AIDS, mishandeling, verkrachting, scheidingen, etc. om de kinderen te leren wat het betekend en wat ze er aan kunnen doen.

De organisaties/instellingen in Grahamstown zijn goed georganiseerd en werken heel veel samen. Hier zouden wij als "Social Workers" meer uit kunnen halen dan activiteiten geven zoals we nu doen. Ik zal proberen om bij "Bathurst" de komende tijd meer lessen te kunnen geven over life skills, etc. Zodat de kinderen daar ook meer van deze onderwerpen afweten.

Op school weer aangekomen hebben we posters gemaakt voor het ""holiday camp" die in de township worden opgehangen.

Gisteravond nog een documentaire gezien over een weeshuis. Hier kregen we te zien hoe 280 kinderen met elkaar in één huis leven. Ze hebben geen ouders meer of kunnen niet meer thuis wonen. Een blank stel heeft het opgezet samen met twee dochters. Zij hebben hun hele leven hiervoor omgegooid! Heel bijzonder om te zien, maar ook heftig om de verhalen van deze kinderen te horen.

Zo was er bijvoorbeeld een meisje die door haar moeder werd verplicht om seks te hebben met mannen. Haar moeder kreeg hier dan geld voor. De mensen van het weeshuis confronteerden de moeder hiermee en zei dat het proces van vergeving begint als de moeder toegeeft wat ze heeft gedaan, maar de moeder zei gewoon keihard dat ze niks verkeerd heeft gedaan tegenover haar kind..

Er was ook een meisje verkracht door een man die zomaar binnenkwam toen haar ouders aan het werk waren. De mensen van het weeshuis wouden graag een HIV/AIDS test laten doen voor het meisje, maar de moeder geloofde het kind niet en wou haar gaan vergiftigen omdat ze tegen haar loog volgens haar..

Wat een onwerkelijke verhalen allemaal! En wat sterven er veel kinderen aan HIV en AIDS, dit is niet voor te stellen.

Vanochtend weer naar "curves" geweest en vanmiddag halen we de sleutel op, om waarschijnlijk vrijdag te gaan verhuizen naar het "Grand hotel". Daar heb ik internet op mij kamer dus hoef ik niet steeds naar school voor internet.

  • 11 December 2013 - 16:11

    Willy:

    hoi leave der hie ik lang op wachte. mooi ferslag jer mar wot een kommer en kwel derre. wust dur wol even oan herrinnere hoe goed ot wie t jir ha. mast net fejitte te genieten oke? groetsjes en xxxxxxxxxxx dikke knuffel en ik how fon die.


  • 11 December 2013 - 20:26

    Annie:

    Hallo Pietsje, wat een andere wereld ben jij ingerold daar, niets is te vergelijken met thuis. Ik lees met belangstelling en plezier je verhalen en vind het geweldig dat je het hebt aangedurfd om dit te doen. Gelukkig hebben jullie afwisseling genoeg en lezen we van feestjes en helaas droevige zaken zoals met die meisjes in dat weeshuis. Geniet van alles wat op je weg komt daar. Veel succes, groetjes Annie

  • 13 December 2013 - 10:27

    Pietsje:

    He tante Willy,

    Wur der wol even oan herinnere inderdaad, soms wol even slikken!
    Mar ik geniet zeker fan alles om mie hinne.

    xx

  • 13 December 2013 - 10:33

    Pietsje:

    Hoi Annie,

    Het valt echt niet te vergelijken met thuis. Het komt ook wel op mijn aanpassingsvermogen aan, maar tot nu toe gaat het prima en vermaak ik mij uitstekend! Je ziet heel veel verschillen als je hier rondloopt. Qua rijk en arm, maar ook qua plezier en verdriet. Maar de mensen die het minst te besteden hebben zijn hier "meestal" wel de mensen die het aardigst zijn en een hechte familieband hebben. Alleen moet je wel altijd in je achterhoofd houden dat er vaak een bedoeling achter zit als je wordt aangesproken, maar dit weet je van te voren dus houd je er rekening mee. Tot nu toe heb ik mij nog niet echt onveilig gevoeld en we hebben een leuke groep mensen waarmee we samen optrekken. Ik vind het erg leuk dat Annie mijn verhalen leest! Dankjewel en ik geniet er zeker van.

    Groetjes, Pietsje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pietsje

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 8268

Voorgaande reizen:

08 November 2013 - 13 April 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: