Tweede week van de rondreis. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu Tweede week van de rondreis. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu

Tweede week van de rondreis.

Blijf op de hoogte en volg Pietsje

16 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

28 december hebben we ons om 10:00 weer uitgecheckt in "Hermanus", maar zijn we nog wel de stad in geweest om te shoppen en langs een markt te gaan waar ze weer van allerlei zelfgemaakte dingen verkochten. Om 16:00 zijn we richting "Kaapstad" gereden. Onderweg stonden we naast een politie bij de stoplichten meezingend met de luide muziek die hij aan had. Het kan hier allemaal! Toen we "Kaapstad" bijna inreden reden we langs een super grote township die aan beide kanten langs de snelweg lag, wel van een paar kilometer lang. Ongelofelijk! Ook staan er verkeersborden bij de stoplichten dat je moet oppassen voor beroving als je stil staat, dus ramen dicht als je moet stoppen voor het rode licht.

18:00 waren we te plek in ons hostel genoemd: "Light house lodge". Dit was een oud ziekenhuis en je moest door een poort om op het terrein te komen. Het was een soort van dorpje met muren erom heen waar het hostel gevestigd was. Het zag er in eerste instantie onveilig en verlaten uit, omdat er allemaal mannen rondliepen die ons erg aankeken en het onkruid kon ook zijn gang gaan.. Maar eenmaal binnen viel het best mee en rondom het hostel was wel een hoog hek neergezet. De vrouw van het hostel vertelde ook dat iedereen elkaar binnen die muren kent en het "opzich" wel veilig was. 's Avonds zijn we naar het "Waterfront" gegaan om te eten. Wat een luxe en wat een grote stad!

De volgende dag stond er een tour met de auto op de planning. We zijn bij de kust langs gereden en zijn onderweg gestopt bij "Boulders place" waar we pinguïns konden kijken en van een mooi uitzicht konden genieten. Of de pinguïns echt wild waren durf ik niet te zeggen, aan de kant van het water konden ze wel vrijuit gaan maar aan de andere kant stonden wel hekken. Hierna zijn we doorgereden naar "Cape of good hope" Dit is een natuurreservaat en hier heb je het meest zuidwestelijke punt van Zuid-Afrika. Je zag allemaal verschillende soorten natuur: Zand en duinen, maar ook rotsen en gebergtes.

Toen we even aan een strandje lagen keek ik om en stond ik oog in oog met een "baboon" (baviaan)! Ik ben gaan staan zodat ik groter was dan hem, maar hij pakte mijn tas op! Hier heb ik niets mee gedaan, omdat hij me anders waarschijnlijk zou aanvallen. Maar gelukkig legde hij hem na een tijdje weer op de grond. Was waarschijnlijk niet interessant genoeg, gelukkig! Verder zijn we nog struisvogels en zebra's tegengekomen onderweg.

30 december hoorden we van een groot feest wat morgen plaatsvindt op "Clifton beach" hier in "Kaapstad" met bekende DJ's. Daar hebben we kaarten voor gereserveerd en zijn daarna naar "Waterfront" gegaan om te shoppen. Vele dure en luxe winkels, wat ik mij niet kan voorstellen als ik mijn stage loop in "Bathurst".. Ook stond er een reuzenrad waar we even ingezeten hebben, helaas kon je niet veel zien door de hoge gebouwen. 's Avonds wezen stappen op "longstreet" wat hier een hele bekende straat is. Dit was weer gezellig! Ons werd vertelt dat ze hier met wapens omlopen en het niet veilig was, maar we zijn niets tegengekomen.

Oudjaarsdag zijn we met een "Sight seeing bus" door "Kaapstad" gereden. Hier werd je van alles verteld over de gebouwen die je zag, etc. Ondertussen kon je uitstappen om later weer opgehaald te worden. Dus zijn we bij een markt uitgestapt waar we overheen geslenterd hebben om vervolgens weer verder te gaan. Het was ontzettend warm, maar we wilden graag op het dek zitten om de omgeving te kunnen zien. Toen we langs de haven liepen zagen we een zeehond zwemmen. Heel bizar dat die gewoon in een haven zwemmen!

's Avonds konden we vanaf ons hostel geen taxi krijgen naar het feest, dus zijn we eerst naar "Waterfront" gereden om onze auto's in de parkeergarage te zetten en vanaf daar, wat dichtbij het centrum zit, een taxi naar het feest te regelen. Het feest was erg groot opgezet en er waren alleen maar blanke mensen.. Er liep getint personeel om, om de bekers van de grond te rapen.. Het voelde allemaal heel vreemd en had totaal niet het idee dat het oud en nieuw was. Wel was er een beetje vuurwerk maar hier werd weinig aandacht aan besteed. Verder heb ik mij wel vermaakt, maar met een dubbel gevoel!

Nieuwjaarsdag hebben we uitgeslapen en zijn we 's middags naar de "Tafelberg" gereden om met een lift naar boven te gaan. Eenmaal bovenop was het een prachtig uitzicht! Je kon hier gewoon lopen en de omgeving bekijken. Aan de ene kant zag je water en aan de andere kant van de berg lag de hele stad aan je voeten. Ook waren er wolken onder je in plaats van boven. Heel mooi om mee te maken. We hebben wel een paar uren op de "tafelberg" omgelopen en zijn 's avonds nog uit eten geweest.

2 januari ging de reis verder naar "Stellenbosch". Het was niet zo'n lange zit, na een uurtje waren we er al. Hier aangekomen en onze spullen uit de auto's te hebben gehaald, zijn we op wijn tour gegaan. Ik houd niet van wijn, maar heb het toch even geproefd en mee gedaan. De boerderijen waar het was waren mooi aangekleed en zagen er netjes uit. 's Avonds hebben we sinds tijden weer zelf gekookt! Thuis zou ik dan niet voor groenten kiezen, maar we hebben hier al zo lang geen groenten gehad dat ik dit heb klaargemaakt.

3 januari waren we weer ingepakt en gingen we naar het "shark cage diven" in "Hermanus" waar we 14:00 een afspraak hadden. We gingen op een boot met 25 personen 5 kilometer het water op waar we voor anker gingen liggen. Ondertussen verspreidden ze een guur van dode vis zodat de haaien ons achterna zouden komen. Om ze te lokken hadden ze een grote dode vissenkop aan een stuk touw die ze in het water legden. Zodra er een haai aankwam haalden ze het touw weer in. We hebben 3 haaien gezien en de grootste was 3 meter lang en was nog maar een jaar oud ongeveer. Helaas toen ik in de kooi zat, waren er geen haaien meer. Maar ons is verteld dat we geluk hadden überhaupt een haai te hebben gezien want het komt ook wel voor dat er geen 1 haai komt. Nu ik die haaien met eigen ogen zag, weet ik toch wel zeker dat er hier haaien in de oceaan zwemmen! Super vet om te zien, maar toch leken ze niet gevaarlijk op een of andere manier. Ze zijn het wel natuurlijk!