De tijd vliegt voorbij. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Pietsje Schaafsma - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij.

Blijf op de hoogte en volg Pietsje

06 December 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Het was een rustige week en de tijd vliegt voorbij. Ik ben morgen al een maand in Zuid-Afrika!

Afgelopen zondag weer wat hostels gemaild voor de rondreis. Wanneer de definitieve route bekend is zal ik dit plaatsen.

Maandagochtend hadden we een afspraak met de directeur van de primary school. Het is de bedoeling dat we na de vakantie op 14 januari beginnen met les geven. We moeten ons richten op lezen, schrijven en activiteiten doen. Na deze meeting gingen we naar de after school. Deze week is er een vakantieprogramma omdat de kinderen vrij van school zijn is het van 9:00-14:00.

Ik heb computerles gegeven en bij het rekenen geholpen, maar verder was er geen programma. De vrijwilligers gaven aan dat ze een kater hadden en lagen op de bank. Niet echt een actieve dag.. Daarom zijn we liftend naar huis gegaan met zijn vijven. We zijn in Port Alfred uitgestapt om sinterklaas cadeaus te kopen voor donderdag. 's Avonds hadden we intervisie, waarin we dingen bespreken waar we tegenaan lopen en nog even een film gekeken.

Dinsdag was ik niet fit en had ik last van hoofdpijn. Daarom niet naar het project geweest en weinig gedaan..

Woensdag zouden we er weer een actieve dag van gaan maken! Maar.. toen we bij het project aankwamen was er niemand. We konden of wachten op iets wat misschien niet kwam en dan alleen in de township zitten, of met de transport teruggaan naar school. We hebben daarom voor het laatste gekozen en zijn teruggegaan. Later bleek dat ze gewoon te laat waren en het wel open ging, maar we konden geen vervoer meer regelen.

Daarom heb ik geholpen met de voorbereidingen voor het holiday camp, die van 16 - 20 december in Bathurst zal zijn. Hierna ben ik naar curves geweest (fitness) en hebben we gegeten bij "Links". 's Nachts werden we gewekt door luide muziek uit onze woonkamer. Een paar "locals" hadden besloten om bij ons een after party te houden.. Zij hebben nu allemaal vakantie en de meesten vertrekken bijna.

Gisteren hebben we met de ouderen die er 's ochtends zijn kerstversiering gemaakt van wit papier waar we met kleurpotloden "merry Christmas" opgezet hebben. Er was een meeting met de manager op het project waardoor er geen programma voor de kinderen was. We wilden niet weer dat de kinderen wat zouden rondhangen en niets deden, dus zijn we naar het veld gegaan om activiteiten met ze te doen waardoor er weer wat actie in kwam. 13:00 was ons transport er omdat we om 13:30 les hadden.

's Avonds met een groep sinterkaas gevierd door hebzucht te spelen. Iedereen had voor 50 rand (= ongeveer 4.50) cadeautjes gehaald waar we hebzucht mee hebben gedaan. Het was erg gezellig met de sinterklaasliedjes op de achtergrond. Toch had ik niet het gevoel dat we sinterklaas aan het vieren waren want we zaten er op slippers bij.. Heel vreemd!

Vandaag is het mijn officiële vrije dag. Dus om 8:15 had ik een afspraak gemaakt bij curves om de dag fit te beginnen! Daarna met schoolopdrachten bezig geweest en 14:00 hadden we een meeting voor het holiday camp. Hier zal ik helpen met de praktische dingen om voorbereidingen te treffen, dingen te regelen en problemen oplossen. Het leek mij een uitdaging om nu wat anders te gaan doen dan activiteiten begeleiden, dus ben benieuwd!

Het vakantieprogramma zou officieel twee weken duren, maar vandaag hoorde ik dat het project volgende week al is gesloten omdat de manager van het project geen geld van de overheid heeft gekregen en dus geen eten kan kopen voor de kinderen..

Ook hoor ik net dat we morgen al moeten verhuizen naar het "Hobbiton House" waar anders de "locals" wonen. We moeten verhuizen omdat er niet genoeg security is in de vakantie. Dit zou anders 13 december moeten, maar we hebben net mail gehad. Dus dit worden inpakken vanavond! It's all about communicate..

• 06 December 2013 - 18:31

Willy:

hey hallo. wer een mooi ferslag leave. mast mar gauw ienpakke en ferhuusje. xxxxxxx dikke knuffel en ik how fon die. oooo ja protte fotos meitsje jer.

• 06 December 2013 - 23:16

Yvonne:

Hè fanke!

De tyd got snel hè? Leuk om dien verhalen te lezen! Geniet d'r fan!

Dikke tut

• 08 December 2013 - 09:55

Pietsje:

He tante Willy,

Dankjewol!
    Der wie in fout makke yn de mail.
    It is de 15e dus we ha nog even tied om yn te pakken.

xx

• 08 December 2013 - 09:55

Pietsje:

He Yvonn,

De tied gjit heel snel.

Dankjewol, fient leuk dat jim mie folgje!

xx